Sabah: Sepilok, Sandakan, Turtle Island - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Willemien van der Valk - WaarBenJij.nu Sabah: Sepilok, Sandakan, Turtle Island - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Willemien van der Valk - WaarBenJij.nu

Sabah: Sepilok, Sandakan, Turtle Island

Door: Willemien van der Valk

Blijf op de hoogte en volg Willemien

03 Mei 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

I think we’ve got a problem!
Na een kort nachtje voor mij vertrokken we maandag naar Sandakan, Borneo. Een vlucht van 3 uurtjes die zo voorbij waren. Belachelijk dure taxi genomen, wat een afzetters daar zeg, naar ons hotel. Omdat ik er zeker van wou zijn dat Janneke nog 1 nachtje rustig kon slapen had een lekker luxe hotel geboekt. En gelukkig maar want in deze stad wil je niet een skraal peeskamertje zitten!!Het weer was niet over om naar huis te schrijven maar we hebben toch maar een duikje genomen in het aanlokkelijke zwembad. Pas doen we echt nat werden op ons strandbedje zijn we naar boven gegaan om een douche te pakken en de stad te verkennen!Helaas viel er niet zoveel te verkennen in deze stad. Ja, je kon even goed waarnemen dat het niet echt een veilige stad was!Maar goed, ik was wel wat gewent dus dacht dat het wel meeviel. Wij naar zo’markt met een of andere lul van een taxichauffeur. Hij vroeg steeds maar of we ook terug wilden en deed net alsof ie geen engels kon. Heel apart en irritant. Hij bleef maar doorzeuren en we waren er op het laatst dan ook echt klaar mee. Hij vroeg daarbij ook nog eens een super hoog bedrag voor een taxirit van 5 minuten maar daar was Willemien het niet mee eens. Ik heb hem het bedrag in zijn handen gedrukt waarvan ik dacht dat wat het waard was en de deur dichtgegooid!!Hehe!!Wij die nachtmarkt op. Nou geen kleding te zien hoor, nee!!Alleen maar eten!Allemaal van die stalletjes wat in KL heel leuk is maar dit was gewoon een vreet ‘schuur’. Achteraf hoorden we ook dat mensen hier even snel wat eten ophaalden en dan weer weggingen!En die mensen zijn over het algemeen geen toeristen!Vandaar dat de taxichauffeur ons dus ook weer mee terug wou nemen!Sorry!!!
Na deze shopteleurstelling zijn we maar op aanraden van de LP naar een engels theehuis gegaan om te eten. Dit was op een berg met uitzicht op de zee. We kregen een super mooie tafel aangewezen in een soort van kapelletje. Hier hebben we heerlijk gegeten met een flesje wijn erbij. Echt een heerlijke topavond waarin we lekker gekletst hebben en een hoop herinneringen opgehaald hebben. Voor zover we die nog wisten dan!!Als toetje hadden we nog een lekker cheesecake!!Ja Inge, deze had je heel erg lekker gevonden!

Toen we laat weer in het hotel aankwamen wilden we nog wel een drankje doen dus besloten we onze hotelbar eens op te zoeken. Hier hebben we ons maar gewaagd aan een cocktail want ja de volgende dag zou er geen cocktail inzitten omdat de jungle op ons wachtte!Toen we het om 01.00 tijd vonden om naar bed te gaan kregen we een drankje aangeboden van 2 jongens, en dat konden we natuurlijk niet afslaan!Wij ons bij die jongens gevoegd en kennis gemaakt. Het bleken Aussie’s te zijn en ze zaten bij The Australian Airforce. Een gezellige avond die langer duurde dan geplant want we lagen pas om 5.30 goed en wel in ons bedje!Helaas geen Oerang Utans voor ons dus want dat was ons iets te vroeg!!

Om half 1 werden we opgehaald door Uncle Tan. Redelijk brak hingen wij daar achterin die truck om er vervolgens achter komen dat mijn mise on place niet optimaal was want ik had niks in de rugzak met lange mouwen!!Niet echt handig in de jungle!!Maar goed, teruggaan was ook geen optie, was wel een goed excuus geweest!!!Na een autorit van 1,5 uur en 2 flessen nadorst later kwamen we aan bij de boot die ons de jungle in zou brengen. Ik had van te voren een jungle trekking geboekt van 3 dagen en 2 nachten maar nadat de Aussie-boys Janneke zo bang hadden gepraat over slangen, lizzards, kakkerlakken enz hebben we dit maar gereduceerd tot 1 nachtje!En wat waren we daar blij om!!Toen we aankwamen bij het kamp en we onze slaapplaats zagen dachten we dat het een grapje was. Het was een KOOI: een houten hok met 3 wanden en aan de voorkant een stuk gaas, wat de beesten dan tegen zou moeten houden. Er lagen 3 matrassen met 3 muskieto netten erboven!!Hmmm niet echt wat wij in gedachten hadden!Ik bedoel, ik had geen 5 sterren resort verwacht maar dit sloeg alles!Na even met onze mond open te hebben gestaan hebben we even flink de slappe lach gehad en daarna ons bed maar eens ingericht!Een erg fijn matrasje wat ongeveer 5 cm dik was en een lekker zweetstofje!Heerlijk. Stoer als we waren zouden we eerst alle twee een apart matras nemen, dit hebben we later die avond maar even verandert tot samen 1 matras!!Sissies!

Toen we bijgekomen waren van de schrik moesten we eerst maar eens een plasje plegen. Ook dit was geen succes!Stromend water was onbekend en normale wc’s ook!Nou is dat prima te doen, zo’n gat, maar dit stonk zo verschrikkelijk, de poep hing bijna aan de muren!Dit was echter de volgende dag werkelijkheid!!Echt te ranzig!Maar oke, wij wilden de jungle in en: “het is maar voor 1 nachtje” is zeker iets wat vaak in onze ogen te lezen is geweest!Toen we het aandurfden om een klein rondje rond het kamp te lopen kwamen we uit bij een plasje. We stonden hier even te kijken naar de vogels en na een tijdje zagen we 2 lizzards zwemmen!Heel cool!Omdat we nog moesten totdat het avondprogramma begon besloten we eerst maar even een schoonheidsslaapje te doen in onze prinsessenkamer!En ik moet zeggen, dat ging best goed!

Het diner was rijst met kip en wat groenten, erg verrassend!De kip hebben we beide maar laten staat en we hebben het maar gelaten bij wat rijst, groenten en fruit!Leek ons beter want als je in deze omstandigheden aan de schijterij raakt ben je nog niet jarig was onze conclusie.

Om 21.00 was het tijd voor nightjungle trip. Geen geloop deze keer, we gingen met een bootje de rivier over!Een hele opluchting dus, lui als we zijn! We hebben allerlei beesten gezien: krokodillen, 2 verschillende soorten apen, Python> slang, iets van een katachtige en vogels!!Birds!HAhaa!Die guide van ons was dol op vogels!Vooral als ie een tijdje niks bijzonders had kunnen vinden qua beesten!Dan kwam hij weer aan met: “ah guys look there” en wij helemaal zenuwachtig en hysterisch zoekend, in ons orange zwemvestje in het donker naar een krokodil (of iets anders spectaculairs) en dan vroegen we “where or what”?En dan wees naar boven naar een heel lief, klein schattig vogeltje die we al tachtig keer hadden gezien: “bird”!Oooooh!!hahaha!!! Heel knap hoor daar niet van, dat hij dat kan zien, zo’n klein vogeltje in het pikkedonker maar ja…..

De python was ook nog leuk….!Ik bedoel een slang die zie je niet zomaar met een zaklampje namelijk. Maar hoorde de apen elkaar waarschuwen, wij hoorden dat geschreeuw ook wel maar wie verwacht er nou dat er dan een python in 1 van die honderden bomen zit. En als we het al hadden geweten dat dit een waarschuwsignaal was in welke boom zal dat beest dan zitten? Nou hij wist het wel hoor, onze Oerang Ashli. We voeren een paar keer heen en weer en op een gegeven moment vaart ie tegen de wal aan en stapt uit, sluipt richting de bomen ( die apen die daar zitten zijn geen lieve aapjes) en komt na 2 minuten terug met het nieuws: there’s a Phyton overhere. We moesten uit de boot stappen en konden komen kijken….Nou dat uitstappen sloeg Jans toch liever even over, zij kon hem wel vanaf de boot zien vond ze!:) haha!Ik ben wel even uitgestapt met mijn knikkende knietjes. We stonden daar vervolgens onder die boom en ik denk dat ik hem heb gezien!!Ik heb ook foto’s gemaakt maar na het onderzoeken van deze shots de volgende dag bleek hij er niet op staan!!Haha!!Heb ik dan naar het verkeerde zitten kijken, Paris Hilton????!!:)

Na deze enerverende tocht kwamen we rond middernacht terug en zijn we maar in ons kippenhok gaan liggen!Op ons kamp was verder weinig te doen en waren kapot. Zoals ik al zei hebben we toch maar een matrasje gedeeld, dat leek ons iets veiliger, oftewel een veiliger gevoel!Wonder boven wonder hebben we een heerlijk nacht gedraaid en werden we de volgende morgen/nacht gewekt door onze wekken om 5.30 uur. Eerst maar eens een ochtendplasje dachten wij zo….nou Janneke kwam kokhalzend uit de wc hoor!!Het was iets teveel van het goede zo op de nuchtere maag!Gadverdamme wat stonk dat!
Na een ‘heerlijk’ ontbijt kregen we onze ochtend boottour!Weer ongeveer dezelfde beesten gezien, alleen dan bij daglicht!De krokodillen waren toch wel het hoogtepunt!Super gaaf om deze eens in het echt te zien. Er zaten daar in die rivier iets van 10.000 van die beesten. Waar we ons wel over verbaasden is dat ze heel schuw zijn. Ze gaan meteen kopje onder als we dichtbij kwamen. Ik heb ze dus helaas niet op de foto.

Teruggekomen in het kamp moesten we nog even wachten voor we terug zouden gaan naar de bewoonde wereld en toen riep een oerang ashli ons!Dus iedereen snel opstaan en daar hebben we alsnog onze Oerang Utan gezien!!Heel gaaf!!Hoe die oermensen die beesten steeds spotten, wij weten het niet!!
Na 24 uur in de jungle zat het er voor ons op en eerlijk gezegd waren we daar niet rauwig om!Die ene nacht was voldoende!

Terug in ons hotel waardeerden we luxe natuurlijk des te meer!Heerlijk gedoucht want we voelden ons zo vies alsof we dat 3 weken niet gedaan hadden!!Daarna maar lekker liggen zonnen bij het zwembad: bijkomen!

’s Avonds maar weer een feestje gebouwd met onze Australische vrienden want ja erg veel anders was er echt niet te doen in Sandakan!

Vrijdag was het tijd voor onze trip naar turtle island. Hier zouden we 1 nacht blijven om te kijken naar de schilpadden die daar ’s nachts strandden om hun eieren te leggen. Super gaaf om mee te maken. Na het diner werden we al opgeroepen om te komen want de eerste schilpad was al bezig. De rangers pakken de eieren dan uit de schilpad zijn gemaakte holletje om die eieren vervolgens opnieuw te begraven op een soort van uitbroedplaats.
Nadat iedereen deze gebeurtenis bekeken had gingen we uitgekomen eieren loslaten!Dat was ook heel mooi!Ze zijn echt piepklein die jonge schilpadjes. Er zijn er jammer genoeg ook maar een paar die het uiteindelijk overleven.

De medewerkers van het eiland vonden ons blanke dames, zonder man wel interessant en vroegen zonder enig blozen: “are you available?” Dit vonden wij nogal een rechtstreekse manier van informatie vragen en zijn maar snel doorgelopen na een sigaret van hun gebietst te hebben (deze waren namelijk op en op het eiland niet te krijgen!!hehe!

Janneke had ondertussen contact gelegd met een ander oermens van het eiland. (Goed bezig, Janneke) en die man vroeg of we nog meer schilpadden wilden zien!Nou dat wouden we wel!Welke gedachte hij hier verder over had hebben we maar in het midden gelaten, we wouden die schilpadden nog weleens zien en dan niet met een groep van 20 man!Dus wij mee met die kerel. Die ranger zat daar op het strand te wachten op de schilpadden die daar aankomen. Wij zijn daarbij gaan zitten en hebben een aantal turtles aan land zien komen. Omdat het nogal flitste (van het onweer) gingen de turtles alleen steeds weer de zee in. Ze houden namelijk niet van licht! Na een uur op onze knietjes in het zand te hebben gezeten en gek werden van die kerels die amper engels spreken en de helft niet begrijpen van wat je zegt zijn we em maar afgetaaid naar onze hut. Ook de volgende morgen ging de wekker weer vroeg, 6.00, en toen we bij de eetzaal aankwamen kregen we het goede nieuws te horen dat er nog een schilpad op het strand was!We hebben het dus ook nog mee mogen maken bij daglicht!Mooie shotjes hebben we hier nog gemaakt!!
Tijd voor onze volgende vlucht was het die middag naar Kota Kinabalu. Hier hebben we alleen niet zoveel tijd doorgebracht als dat eerst het plan was. Het weer was slecht, erg bewolkt en veel regen. We hebben het wel droog kunnen houden tijdens dinnertime. We zijn daar aan de boulevard gaan zitten bij een ‘leuk’ restaurantje, hebben het onszelf gemakkelijk gemaakt met een pinnacolada en een lekker voorgerechtje. Toen we verder zaten te genieten en ik op zoek was naar onze malariatabletten in mijn overdreven grote tas, zegt Janneke: “goh willem kijk es, daar loopt wel een lekker ding….”. Dus ik kijk op, mijn gezicht vetrekt een beetje, ik kijk beter en zeg: “dat is mijn huisgenoot!!!”HAhaha!!!!Hoe toevallig en hoe grappig!!!

Na 1 nacht hebben we KK maar gezien gehouden vanwege het weer, en hebben we na veel gedoe en heen en weer gevlieg een ticket geboekt naar Penang. Deze vlucht vertrok om half 7 ’s ochtends. Ik zei die avond nog tegen Jans: “heb je de wekker gezet?” Nee dat hoeft niet, als die van jou aanstaat komt het wel goed, ik wordt wel wakker!!Nou nee hoor, de dames werden om half 7 stipt , heerlijk uitgeslapen, wakker en ik denk dat die hotelkamer nog nooit zoveel gevloek heeft gehoord!!!I think we’ve got a problem!Vlucht gemist dus, als je nou een bus mist…maar een vliegtuig….!!!Echt heel erg!Gelukkig konden we er na 3 uur wel een beetje om lachen en hebben we uiteindelijk maar iets anders in elkaar gepuzzeld!

We zijn dus gister naar KL gevlogen en daar hebben we 1 nachtje thuis doorgebracht. Even Chinatown in geweest om vervolgens vroeg in bed te duiken zodat we de nieuw geboekte vlucht niet nog eens zouden missen!En nee, deze keer liep alles op rolletjes en zijn we vanochtend vroeg aangekomen in Penang.

Nadat we onze peeskamer uitgecheckt hadden besloten we ondanks de bewolking maar eens even flink in de olie bij het zwembad te gaan liggen. Want ja, zon of geen zon bruin zullen we worden!Toen de regen toch echt uit de hemel viel besloten we onze kleren maar aan te trekken en Georgetown te verkennen.
Onze hotelkamer in het Berjaya hotel is niet zo erg als de kooi in de jungle maar het is echt een hoerenkamer. In elk geval dat is onze mening. Boven de rand van het bed zitten van die ranzige plekken. Janneke dacht toch echt dat, dat kwam doordat ze zich hier aan vast houden tijdens de korte daad!!Om nog maar niet te spreken over de pretvlek op de stoel en de badkamer die ze wel eens heel goed schoon mogen maken!Maar ja, moet wat geld uitsparen he als je een vliegtuig hebt gemist!!
Verder hebben we tijdens deze 2 weken wat problemen met liften in alle hotels waar we zijn geweest. We weten niet wat het is maar elke keer staan we 15 minuten te wachten voordat we een lift hebben. Heel apart. Toen we daar echter vanochtend al 10 minuten stonden te wachten ging er uiteindelijk een lift open. Toen ik keek zag ik +- 10 zwarte/licht getinte mensen met witte ogen mij heel zielig aankijken en vervolgens ging de liftdeur weer dicht…… “jezus, dat leken wel van die vluchtelingen wat je wel eens in films ziet”!!Hahaa!!

Penang is best een groot eiland maar echt hele mooie stranden zijn er niet, helaas. Nou is het hier niet erg mooi weer dus besloten we Georgetown te verkennen. Na een lunch in een of ander luxe resort zijn we daar maar even op van die strandbedjes gaan liggen. Om daar een uur later vervolgens weggestuurd te worden omdat we geen hotelgasten waren!!Pfff!!Met het zweet op de borstjes de stad maar eens verkent, de LP in de handen, maar echt, wat een doolhof!We weten dat het sterkste punt van de vrouw niet kaart lezen is maar dit had zelfs de beste mannelijke kaartlezer niet gekund!Na 2 uren zoeken, lopen en 10x de verkeerde kant te zijn opgestuurd waren we dan eindelijk bij een westers tent aangekomen waar ze cocktails hadden!!!Daar hebben we ons dan maar op gestort!!

Hier zullen we de laatste paar dagen door gaan brengen. Nog even genieten en afscheid nemen van Maleisië!Helaas, helaas!Met pijn in mijn hart denk ik aan volgende week maandag, wanneer ik weer in de schoolbanken zal zitten!!

Lieverds, tot volgende week!!

• 03 Mei 2007 - 07:15

Mirjam:

maar dat we nou wel eens wat beleven? muhah. Wel weer lachu man. Pien en Jans in de jungle. We hebben weer genoten van de verhalen. Kan me voorstellen dat je de laatste dagen met gemengde gevoelens doorbrengt, je zult Maleisie in alle facetten wel gaan missen. Je hebt een prachtige tijd gehad, leuke vrienden gemaakt, dit geweldige half jaar zul je nooit vergeten.
    Maar wij zijn ontzettend blij als wij je weer in de armen kunnen sluiten.
    Liefs

• 03 Mei 2007 - 08:50

Gep:

He meiden,
    (Wat valt er nog toe te voegen na de mooie tekst hierboven...) Maar jeetje wat een avonturen zeg! Super cool. Tot zaterdag alweer! :) Ongeloofelijk wat ist snel gegaan he, gelukkig wel! Vast suc6 met aclamatiseren, daar helpen we wel bij, gezellie! Goede reis!
    Dikke tùt Gep

• 03 Mei 2007 - 09:45

Inge:

Tsja, die jungle is ook niks voor jouw. Ga nog maar even lekker relaxen in de zon! en niet te bruin worden he! Geniet nog lekker de laatste dagen. En tot over 2 nachtjes.

• 04 Mei 2007 - 03:25

Claire:

He meis, je hebt weer een mooi avontuur beleefd wat je niet snel zal vergeten. Net als ik, want ik ga je zeker missen hier, want ook wij hebben een hoop meegemaakt hier. Wie weet doen we het snel een keer over, zou top zijn!

Dikke kus

• 07 Mei 2007 - 06:40

Janneke:

Ik moet tocht echt weer heel hard lachen om dit verhaal. Wat was het een super tijd. Echt geweldig.
    Dikke kus

• 22 Mei 2007 - 12:44

Angus:

cant understand a word of it but aussy air force. may wanna change that army.

• 22 Mei 2007 - 12:44

Angus:

cant understand a word of it but aussy air force. may wanna change that army.